SHE DID bojkottar Black Friday

SHE DID bojkottar Black Friday

Thanksgiving inträffar alltid den fjärde torsdagen i november. Idag är det dagen efter Thanksgiving och den här dagen har fått namnet Black Friday. Årets mest hysteriska shoppingdag som får forntida mellandagsreor att blekna. Som många av er vet, försöker vi med SHE DID att bidra till en snällare värld. En värld som är snällare mot kvinnor och snällare mot vår planet. Det är en vision som genomsyrar allt vi gör, väl medvetna om att vi fortfarande har en lång väg att gå. 

 

På SHE DID “firar” vi inte Black Friday, därför att vi helt enkelt inte vill vara en del av köphysterin som allt för ofta leder till icke hållbar och osund konsumtion och därtill även icke hållbara produktionsled. Det här är SHE DID’s andra höst, men vi som arbetar med företaget har gedigen erfarenhet av handel och e-handel under Black Friday/Cyber Monday. 

 

För det var ju så det hela var. Fysiska butiker körde Black Friday och online-handeln körde Cyber Monday. Sedan insåg näthandeln att det fanns mycket att vinna på att också köra Black Friday. Eftersom blev det för tuff konkurrens på marknaden, fick man vidare förlänga erbjudanden över hela helgen. Därefter poppade Giving Tuesday upp som en avrundning på reorna och näst på tur var Kinas Singles’ Day som spreds som en löpeld över resten av världen. Till slut satt Singles’ Day ihop med Giving Tuesday, vilket ledde till ett handelsvakum - först från början på november, men sedan började konsumenterna redan i oktober invänta den upphajpade novembershoppingen. 

 

Vi vet idag att många handlare inte vill, men känner sig tvingade att köra Black Friday. Man har inte råd att inte få in de där extra köpen, även om det tummar rejält på marginalerna. För oss är det dock konstigt att något som har kommit att bli ett jippo, ska bestämma när handlarna ska köra rea. I en mer hållbar värld tänker vi att beslut om reor ska vila på mer hållbara grunder. Inte för att det står i almanackan. 

 

Vad händer kortsiktigt då? Tycker kunderna att det är bra att vi inte deltar i Black Friday-jippot? Sanningen är att vi inte vet vad majoriteten tycker. Vad vi säkert vet är att det har varit väldigt lugnt i webbshoppen de senaste dagarna. För stunden spenderar kunder kanske pengar på annat håll. Det är okej. Genom att skapa produkter som håller länge och för många olika ändamål, med stora och goda visioner, vill vi tro och hoppas att trägen vinner i längden. Att vi alla tillsammans kan fortsätta att inspirera varandra, på vår gemensamma resa mot en mer hållbar värld. 

 

Lämna en kommentar

Var god observera att kommentarer inte publiceras förrän de har blivit godkända