Hållbarhet
SHE DID grundades 2021 som ett svenskt träningsmärke med den övergripande visionen att bidra till en snällare värld. En värld där kvinnor duger, där kvinnor har en stark tro på sig själva och inspireras till att uppfylla sina drömmar och mål i livet: stora som små. En värld där vi bryr oss om inte bara våra medmänniskor utan också vår planet. Där vi som företag har ett tydligt hållbarhetstänk som går som en röd tråd genom allt från design, produktion, försäljning, marknadsföring och slutlig leverans till kund.
Globala Målen 2030
2015 enades världens ledare om 17 globala mål som syftar till avskaffa extrem fattigdom, minska ojämnheter och orättvisor, främja fred och rättvisa samt att lösa klimatkrisen. Guidade av dessa mål, är det nu upp till var och en; regeringar, myndigheter, företag och allmänheten att jobba tillsammans för att bygga en bättre framtid för alla.
På SHE DID strävar vi efter att bidra till en mer hållbar utveckling och det reflekteras i allt vi gör. Vi har därför valt ut tre av FN:s Globala Mål som vi fokuserar extra på.
Mål 3: Vi försöker vara en inspiration för alla kvinnor i deras vardag, för att främja såväl psykisk som fysisk hälsa och välbefinnande. Genom våra kommunikationskanaler vill vi motivera kvinnor till en aktiv livsstil. Vi vill också göra vårt bästa att stärka kvinnor att tro på sig själva och våga ta för sig av livet. Vi vill att alla ska må bra, både i själen och hjärtat.
Mål 10: Vi vill skapa en plats där alla kvinnor känner att de är värdefulla och uppskattade. Hos oss är åldern bara en siffra och vi gör vårt bästa för att belysa att kvinnor är vackra och värdiga oavsett exempelvis ålder, kroppsform eller etnicitet. Därför har våra kläder redan från första första början producerats i storlekarna XS-4XL och numer även i storlek 5XL. Vi strävar efter att hylla kvinnors olikheter i vår marknadsföring. Vi hoppas att det i sin tur främst leder till att alla kvinnor känner sig stolta över sig själva, men också att fler aktörer på marknaden inspireras till att vara mer inkluderande, så att det i framtiden inte är något unikt - utan en självklarhet.
Mål 12: Vi strävar alltid efter att producera mer hållbart. Redan på designnivå gör vi noggranna val av produkter och material för att minska vår inverkan på miljön. Vårt mål är att använda så mycket återvunnet, eller på annat sätt mer miljövänligt, material som möjligt, utan att tumma på kvalitén. En viktig aspekt för oss är också att producera produkter som håller länge och kan användas för många olika ändamål. Genom våra olika kommunikationskanaler försöker vi också inspirera till en mer hållbar livstil. Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi göra skillnad. En skillnad som vår fina jord och dess kommande generationer förtjänar.
Om du klickar på rutorna nedan, kan du läsa mer om de tre målen som ligger oss på SHE DID nära hjärtat. Där kan du också läsa mer om FN:s all 17 Globala Mål och få massor av inspiration till hur du själv kan bidra.
En mer hållbar organisation...
Organisation: Alla som arbetar med SHE DID medverkar i utbildningsdagar kring hållbarhet vid minst 2 tillfällen per år.
Designnivå: Vi strävar alltid efter att göra crossover-produkter där vi nyttjar tyg, trims mm över hela och ofta flera kollektioner för att minska spill. Vi jobbar inte med fast fashion, dvs modeflugor som bara håller i sig en säsong. Istället månar vi om att produkterna ska vara aktuella och funktionella över lång tid när det gäller val av färger och mönster. Vi producerar kläder med syfte att de ska hålla länge, samt att de ska vara mångsidiga. Det är klokt ur ett hållbart produktionsperspektiv, men också från konsumentens synvinkel.
Hållbar Produktion: Vårt mål är att alltid använda minst 70% återvunnet, eller på annat sätt mer hållbart, material. Vi planerar våra kollektioner med ett crossover-tänk där vi använder samma material över flera produkter för att minska svinn. Våra produkter är inte fast fashion, utan designade för att kunna användas över tid och framför allt säsong. Detta avspeglas bland annat i val av färger och mönster. Vi producerar allt med hög kvalité för att plaggens livslängd ska bli så lång som möjligt. Det är också viktigt att plaggen är funktionella och mångsidiga.
Våra fabriker: Vi producerar våra kläder i Kina hos certifierade fabriker. De QC-testar kläderna för att säkerställa att kvalitén är hög och att produkternas livslängd därmed optimeras. De anställda på fabrikerna har avtalsenliga löner och arbetstider. Kvinnor och män arbetar sida vid sida i fabrikerna och de har även signerat SHE DID's Code of Conduct. Vi strävar efter att besöka fabrikerna minst en gång per år, samt att träffa dem på mässor minst en gång per år. Under pandemin, har detta tyvärr inte varit möjligt - men nu använder vi istället digitala lösningar tills reserestriktionerna lättar.
Produktförpackningar: Alla våra plagg kommer i påsar som är skapade i nedbrytbart material. Vi vill gärna att våra kunder återanvänder dessa återförslutningsbara produktpåsar. De fungerar utmärkt för schampoo och hudkrämer i träningsväskan, är bra att förvara pass och biljetter i när du är på resande fot för att ge några exempel. Vi ber också våra kunder att dela med sig av hur de använder produktpåsarna genom hashtaggen #shedidinspire
Hållbar Konsumtion: Genom våra kommunikationskanaler (främst webb, instagram, facebook och nyhetsbrev) vill vi inspirera till ett mer hållbart förhållningssätt till konsumtion. Vi tror på kvalité framför kvantitet och vill underlätta för våra kunder att göra val som är mer hållbara ur såväl ett ekonomiskt som miljömässigt perspektiv. Vi vill också bidra genom att tillgodose våra kunder med lättillgänglig information om hur man exempelvis återvinner sina kläder och hur man tvättar mer klimatsmart.
TEKO: Man uppnår mer om man gör det tillsammans. Vi är därför medlemmar i TEKO, Sveriges textil- och modeföretag. Hållbarhet är en av TEKO's prioriteringsområden. TEKO samarbetar med Clevercare.info och därifrån har vi bland annat implementerat de tydliga tvättråden som finns i alla plagg: Både en kortfattad informationstext plus en QR-kod där man hittar massor av bra information om hur man tvättar smart (för plånboken och för miljön).
Bojkotta Black Friday: Vi vill inte bidra till den extrema köphetsen som utvecklats kring Black Friday, Black Week och Cyber Monday. Vi tror att många köp som görs under denna period varken är genomtänkta och behövliga - definitivt inte hållbara. Vi vill att våra kunder ska handla hos oss när de behöver och vill, inte när branschen bestämmer det. Vi tycker inte heller att det är schysst mot konsumenterna om vår intala prissättning skulle vara baserad på en marginal som är anpassad för extrema kampanjer. Vi är inte emot kampanjer i sig, men tycker att det är bra att företag börjar ta större ansvar för hela produktions- OCH konsumtionskedjan. Vi vet att många företag känner sig "tvingade" att hajpa Black Friday, men vi tror helhjärtat att om vi är flera företag som vågar "stå emot", bidrar det till en mer hållbar utveckling på det stora hela.
#shedidinspire är hashtaggen vi använder när vi vill belysa något som främjar hållbarhet. Det kan handlar om allt från produktion och konsumtion till livsstil och förhållningssätt. Vi uppmuntrar våra kunder att använda #shedidinspire för att dela med sig av sina hållbara idéer som kan ha med allt från hälsa och välbefinnande att göra, till hur man bidrar till ett mer inkluderande samhälle eller inspirerar till en mer hållbar konsumtionscykel.